Op zoek naar een nieuwe collega

Bij MooiCV krijgen we het met de dag drukker. Steeds meer mensen schakelen onze hulp in om zichzelf met hun cv zo optimaal mogelijk te presenteren aan toekomstige werkgevers. Hiermee vergroten ze hun kans te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Uitbreiding van ons team was noodzakelijk en dus gingen we op zoek naar een nieuwe collega en zetten we een vacature online. Op zoek naar de perfecte kandidaat die goed is in het uitvoeren van de betreffende werkzaamheden, maar die ook nog eens goed binnen ons team zou passen.

Dat hebben we geweten; de sollicitaties stroomden binnen. We kregen er zo veel, dat we bijna nóg iemand moesten aannemen om een selectie te maken van geschikte kandidaten. Toch is het ons gelukt en hebben we inmiddels een nieuwe collega binnen ons team mogen verwelkomen.

Het DNA is belangrijk bij het solliciteren – Let op het persoonlijk profiel en competenties

Bij het selecteren van kandidaten die we op gesprek wilden laten komen, hebben we natuurlijk gelet op vaardigheden en competenties. Bij veel cv’s was helaas niet in één oogopslag te zien wat de meerwaarde van de kandidaat voor ons was. Ook heel belangrijk vonden we de ‘matchfactor’ met ons team. Maar hoe meet je nu goed of een kandidaat binnen je team past?

Intermediair publiceerde onlangs een interessant artikel over de ‘cultural fit’ en het gegeven dat bedrijven steeds vaker op karakter selecteren. Het is moeilijk te meten of een sollicitant bij een bedrijfscultuur past. Sommige bedrijven pakken dit wel heel bijzonder aan. Zo verkoopt het Rotterdamse bedrijf BrainCompass assessments die op biologische wijze onderzoeken of mensen geschikt zijn voor een baan. Er wordt onder meer speeksel afgenomen om DNA te bestuderen. Daaruit haalt het bedrijf allerlei persoonlijke voorkeuren.

Zwart met een zoetje – Wat koffie zegt over persoonlijke kenmerken

Maar het kan nog eenvoudiger. Onderzoek onder ruim duizend koffiedrinkers heeft aangetoond dat de manier waarop iemand zijn koffie drinkt, iets verklapt over zijn persoonlijkheid. Psycholoog Ramani Durvasula bestudeerde koffieliefhebbers en keek daarbij naar de verschillende persoonlijkheden en eigenschappen van de deelnemers.

  • Mensen met een voorliefde voor zwarte koffie zijn rechtdoorzee en houden van eenvoud. Ze blijven liever op de achtergrond, kunnen af en toe humeurig zijn en hechten veel waarde aan gewoontes.
  • Liefhebbers van koffie verkeerd zijn een ster in het plezieren van mensen, maar zetten zichzelf hierdoor wel snel op een tweede plaats. Ook kunnen ze af en toe neurotische trekjes vertonen.
  • De cappuccinodrinkers zijn op hun beurt veeleisend, obsessief en controlerend. Daarnaast zijn ze gevoelig en gezondheidsbewust.
  • Koffiedrinkers die niet houden van een standaard kopje koffie, maar liever een zoete of bevroren variant drinken, worden gezien als trendsetters. Ze zijn meestal jong van geest en vertonen vaak roekeloos gedrag.
  • Cafeïnevrije koffiedrinkers zijn vaak obsessief, controlerend en hebben oog voor detail.
  • Uitstellers zijn de mensen die graag oploskoffie drinken.

Onze kandidaten hoefden niet in een bakje te spugen. Wij nodigden ze gewoon uit en gingen met ze in gesprek. Onder het genot van een kopje koffie 😉

Een sterk cv en goede sollicitatiebrief door MooiCV

Bij MooiCV geloven we dat een helder, persoonlijk én onderscheidend cv een van de belangrijkste middelen is bij het bereiken van een droombaan. Met onze jarenlange kennis en ervaring weten we precies waar een cv aan moet voldoen om de aandacht van een selecteur positief te prikkelen. We zijn dan ook specialist in het schrijven van pakkende teksten en ontwerpen van originele cv formats voor o.a. executives, managers en carrière switchers.

Bekijk hier ons aanbod

Ook interessant voor je netwerk? Deel via:

Meer interessante suggesties: